Przejdź do treści
Strona główna » Teneryfa z Safety Kite

Teneryfa z Safety Kite

Kitesurfing na Teneryfie

Teneryfa a kitesurfing, warto?
Nasza przygoda z wyspą zaczęła się od sprawdzenia prognozy pogody która była bardzo obiecująca. Nie zastanawiając się zbyt długo podjęliśmy decyzję o locie na Teneryfę South, gdzie z lotniska dostaliśmy się do El Medano. Zamieszkaliśmy praktycznie na spocie i już kolejnego dnia tj. 24 listopada wyruszyliśmy na spot. Spot w El Medano okazał się stosunkowo przyjazny, biorąc pod uwagę warunki na spotach na Kanarach. Spory obszar piaszczystej plaży i gdzieniegdzie oczywiście skały, na które trzeba uważać. Pierwszego dnia na spocie nie wiało bardzo mocno, dzięki czemu nasz kursant rozpoczął kurs. Zajęcia teoretyczne połączone z praktyką. Już pierwszego dnia opanował poziom 1 PZKite:

Poziom I PZKite z SafetyKite

  • Umiejętność wskazania kierunku. Wskazanie kilku prostych metod weryfikacji wiatru. 
  • Umiejętność określenia kierunku wiatru. Wskazanie możliwych kierunków, omówienie wiatru względem lądu ( krótkiej charakterystyki i zagrożeń związanych z onshore, offshore, sideshore).
  • Znajomość budowy latawca treningowego. Podstawowe elementy: brzuch, plecy, krawędź natarcia i spływu, linki, bridle. 
  • Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa: wybór odpowiedniego miejsca do rozłożenia i startowania latawca, wskazanie zagrożeń, umiejętność korzystania z systemów bezpieczeństwa latawca treningowego. Rozumienie zagrożeń wynikających z charakterystyki akwenu i warunków atmosferycznych. 
  • Znajomość międzynarodowych znaków komunikacji. Wyląduj mnie, wystartuj, potrzebuje pomocy.
  • Umiejętność sterowania małym latawcem treningowym. Na krawędzi okna wiatrowego, poruszania się w strefie mocy, skręcanie i odkręcanie linek.
  • Znajomość okna wiatrowego. Krawędź okna wiatrowego, strefa mocy, pozycja latawca – ujęcie godzinowe, świadomość „zakresu rażenia” latawca).
  • Znajomość budowy latawca i umiejętność przygotowania sprzętu i poprawnego zabezpieczenia go na plaży. Omówienie najważniejszych elementów budowy: krawędzie, poszycie górne, poszycie dolne, linki sterujące, linki mocy, bridle, zawory do pompowania i wypuszczania powietrza, one pump. Budowa baru oraz wyjaśnienie zasady działania depowera oraz zaciągania i odpuszczania baru.
  • Umiejętność bezpiecznego poruszania się z latawcem po plaży, noszenie w pozycji „latawiec się uśmiecha”, przysypywanie piaskiem, wskazówka jak łatwo obracać duże latawce.
  • Zapoznanie się z działaniem systemów bezpieczeństwa latawców 4/5 linkowych.
    Omówieni zasady działania zrywki przy CL. Omówienie i zobrazowanie zachowania latawca z jedną naprężoną linką. Omówienie zasady działania zrywki prze leashu.
  • Umiejętność złożenia latawca oraz zwijania baru. Zwijanie „na długo i na krótko”, zwrócenie uwagi na staranność przy zwijaniu baru.
  • Umiejętność asystowania przy startowaniu i lądowaniu latawca. Pozycja C, ustawienie ciała tak by latawiec w nas nie uderzył, omówienie sygnałów startowania i lądowania.
  • Umiejętność przepinania latawca pomiędzy dwoma użytkownikami, (w wodzie, w powietrzu, na brzegu) z naciskiem na w miarę możliwości przepinanie latawca leżącego na wodzie, na 3 lub 9 oraz chwytanie chickenloopa zawsze nad zrywką (nie wkładać palców do środka).
  • Umiejętność sterowania latawca na krawędzi okna wiatrowego (w zakresie godzin 3 – 9. Zaczynamy od pracy latawca w wąskim zakresie, blisko zenitu. 
  • Umiejętność przemieszczania się z latawcem w powietrzu. Objaśnienie ustawienia latawca po prawej lub lepiej stronie okna wiatrowego tak by ułatwić przemieszczanie 
  • Umiejętność odpuszczania baru. Wyczuwanie optymalnego „zaciągnięcia” baru by uzyskać prawidłową pracę latawca. 
  • Umiejętność puszczania baru w przypadku zagrożenia. Przećwiczenie odruchu puszczania baru na hasło „puść bar!”
  • Umiejętność użycia systemów bezpieczeństwa. Samodzielne użycie przez kursanta zrywki.
  • Umiejętność restartu latawca z wody. Metody za linkę / za bar. 
  • Umiejętność sterowania w strefie mocy. Wolne wykonywanie ruchów między 1 a 11 godziną.
  • Umiejętność odkręcenia linek latawca. Wyjaśnianie celowości odkręcania linek mocy, demonstracja pracy latawca na skręconych linkach (sterujących)
  • Umiejętność posługiwania się “trymerem depowera”. Przećwiczenie trymowania latawca depowerem przez kursant.
  • Umiejętność wylądowania latawca z pomocą asystenta. Ćwiczenie wykonywane w wodzie.
  • Podstawy prawa drogi w oparciu o KSPD. Zasada prawego i lewego halsu, zasada opuszczania i podnoszenia latawca do zenitu przy mijaniu się kitesurferów. Zachowanie bezpiecznej odległości. Itp.
  • Umiejętność pływania body dragami: latawiec w jednej pozycji, ósemki przez zenit, praca latawcem po jednej stronie okna wiatrowego pomiędzy 12 a 3 lub 12 a 9, utrzymując wysokość, nabierając wysokość.

Kolejne dni okazały się jeszcze bardziej wietrzne, a nasz kursant doszedł do momentu zakładania deski i pierwszej próby steady pull. W progresie przeszkadzały mu znacznej wielkości fale. Swój progres zaplanował na kolejny sezon w 2022 roku w Jastarni, na niewymagającej Zatoce Puckiej.
Natomiast na Teneryfie prognozy wciąż dopisywały, a odczyty były zgodne co do rewelacyjnych warunków na tym spocie – wymarzone warunki dla każdego pływającego kitesurfera.
Sami zobaczcie:

Odczyty ze stacji:

Jak sami widzicie – idealne warunki. Duże rozmiary latawców była zbędne w tym czasie. I wiatr nam wiał codziennie aż do 11 grudnia!
Jasne, że nie zawsze prognozy są tak rewelacyjne, więc najlepiej jest latać 'na prognozę’ lub zamieszkać na spocie. W każdy razie, jeśli potrzebowalibyście porady lub chcecie pływać z nami i robić progres to zapraszamy do kontaktu i skorzystania z naszej oferty. Kitsurfing to nasza pasja i z miłą chęcią się nią dzielmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *