Kitesurfing jest stosunkowo nowym sportem. Można powiedzieć, że jego początki sięgają lat siedemdziesiątych, jednak popularny zaczął się robić dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, jednak od tego czasu wygląd sprzętu zdecydowanie się zmienił. Teraz każdy już słyszał o kitesurfingu i coraz więcej osób próbuje swoich sił w tym sporcie ekstremalnym.
Kto wymyślił kitesurfing?
Jest parę osób, które miały ogromny wpływ na rozwój kitesurfingu, jednak to Holendra Gijsbertusa Adrianusa Panhuizena uważa się za pioniera i twórcę tej dziedziny. W 1977 roku jako pierwszy użył mocy latawca, żeby płynąć w pozycji pionowej na desce windsurfingowej.
Siedem lat później Dominique i Bruno Legaignoux konstruują pierwszy dwulinkowy dmuchany latawiec, który nazywają WIPIKA (Wind Powered Inflatable Kite Action).
W 1994 roku powstaje ‘drążek sterujący’, na którym umocowany jest kołowrotek do zwijania linek, czyli po prostu bar. Na początku latawiec przyczepiony był do dwóch linek, potem zostało to zmienione na cztery. I od tego czasu co chwilę wymyślane są nowe patenty jak ulepszyć ten sprzęt, sprawić żeby latawce były coraz lżejsze ale też coraz bardziej wytrzymałe, natomiast kitesurferzy coraz bardziej przekraczają swoje granice – robiąc coraz to nowsze tricki i skacząc coraz wyżej (nawet 30 metrów w górę!).
Jak obecnie wygląda latawiec? Budowa kite’a
Latawiec jest podstawowym elementem niezbędnym do kitesurfingu. Są dwa rodzaje latawców: pompowane i komorowe. Te pierwsze są zdecydowanie bardziej popularne.
Każdy taki latawiec zbudowany jest z tuby głównej oraz tub poprzecznych, które pompuje się przez zawór przy użyciu pompki. Materiał z którego uszyty jest latawiec to poliester z różnymi dodatkami w zależności od marki (na przykład włókno cubren, mylar, dakron). Latawce występują w różnych rozmiarach – większość firm produkuje rozmiary od pięciu do siedemnastu metrów kwadratowych. Rozmiar kite’a wybieramy w zależności od naszej wagi i siły wiatru – im silniejszy wiatr tym mniejszego kite’a potrzebujemy i im więcej ważymy tym większego kite’a potrzebujemy.
Latawca komorowego natomiast nie pompuje się. Zbudowany jest on z komór wypełnionych powietrzem z wlotami powietrza. Jest to latawiec często wykorzystywany do snowkitingu (kitesurfingu na śniegu) i kite foil’a (kitesurfing przy użyciu deski z podwodnym skrzydłem na którym się ‘lewituje’).
Jak zbudowana jest deska? Jak ją dobrać? Jakie są rodzaje desek kitesurfingowych?
Rozróżniamy dwa rodzaje desek do kitesurfingu: twin tipy i deski kierunkowe (deski wave). To na tych pierwszych zaczyna się przygodę z kitesurfingiem. Są to deski symetryczne, z czterema finami i foot strapami (miejscami w które wkłada się stopy). Dobiera się je w zależności od wagi i poziomu kitesurfera. Pierwsze próby stanięcia na desce wykonuje się na ich bardzo dużych modelach. Wraz z rozwijaniem swoich umiejętności zmniejsza się też rozmiar deski. Wpływ na odpowiedni dobór ma też waga osoby pływającej – dla osób lżejszych dobieramy mniejsze deski, dla większych zaś – większe.
W przypadku desek kierunkowych przód deski różni się od jej tyłu, a finy w tych deskach umieszczone są po jej jednej stronie. Przez jej budowę trzeba zmieniać jej ułożenie podczas robienia zwrotów. Jest wiele kształtów desek kierunkowych, a wybór zależy od tego na jak dużych falach planujesz pływać czy może interesuje cię freestyle.
Zobacz także wpis na temat: Kiedy i gdzie najlepiej pływać na kitesurfingu?
Pingback: Co można robić nad polskim morzem, kiedy pada? - SafetyKite