Obecnie dostępnych jest wiele marek latawców i akcesoriów od kitesurfingu, co może prowadzić do pytania: czy można podłączyć bar do latawca innej marki, a jeśli tak to jak to zrobić? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależy od różnych czynników, takich jak kompatybilność, bezpieczeństwo i wydajność.
Podstawowym aspektem jest kompatybilność między barem a latawcem. Różne marki mogą mieć różne systemy mocowania, długości linek lub sposób obsługi quick release.
– Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest zakończenie linek. Na końcach linek nośnych możemy mieć supełek, a na końcu kierunkowych oczko (są to tak zwane pigtails’y). Może zdarzyć się też sytuacja odwrotna. Przed próbą podłączenia baru innej marki upewnij się, że te elementy do siebie pasują (lub ewentualnie czy jest możliwość zamienienia ich) oraz czy są tej samej długości.
– Musimy sprawdzić także kąty jakie tworzą linki mocy z latawcem. Mamy dwa rodzaje mocowania środkowych linek: niskie V i wysokie Y
W tym pierwszym linki rozchodzą się od razu, a w tym drugim dopiero po chwili (zależnie od modelu od 2m do nawet 8m). Dlaczego jest to ważne? Nieprawidłowe dopasowanie baru i systemów V i Y ogranicza nasze możliwości. Latawiec wtedy lata, ale nie tak dobrze jak byśmy chcieli.
– Trzecim elementem, który warto poruszyć, jest zależność szerokości baru i rozmiaru latawca. Długość baru wpływa na reakcyjność latawca, a więc im bar jest węższy tym latawiec wolniej reaguje. Zazwyczaj standardowe bary mają szerokość około 50cm, i jeśli nasz latawiec nie jest ogromny ani bardzo mały, ta szerokość powinna być odpowiednia.
Zaznaczmy jednak, iż bardzo duży latawiec np. taki 19 metrowy będzie wymagał dużego drążka. Podpięcie go do stosunkowo małego baru, spowoduje powolną reakcję i odwrotnie, mały latawiec z dużym barem będzie powodował natychmiastowe, trudne do kontrolowania reakcje.
– Ostatnim aspektem jest kontrola systemu bezpieczeństwa. Połączenie barów odmiennych marek może wpłynąć na ich działanie. Należy upewnić się że system posiada działającą zrywkę i podpięcie do lisza od linki liszowej.
Jak podłączyć bar do latawca innej marki:
1. Sprawdź kompatybilność – upewnij się, że bar i latawiec są ze sobą kompatybilne. Sprawdź, czy systemy mocowania, długość linek i quick release są zgodne.
2. Testowanie na brzegu – jeśli bary mogą być kompatybilne, przeprowadź testy na brzegu. Upewnij się, że linek nie są skręcone, a quick release działa poprawnie.
3. Testy w wodzie – przed pierwszym wypłynięciem przeprowadź testy na wodzie, aby upewnić się, że bar działa tak, jak powinien. Obserwuj, czy nie ma problemów z kontrolą latawca lub działaniem quick release.
4. Uważność – podczas pierwszych sesji z nową konfiguracją bądź szczególnie uważny. Jeśli poczujesz, że coś nie jest tak, jak powinno, natychmiast wróć na brzeg i przeprowadź dokładne sprawdzenie.
Podsumowując, podłączenie baru do latawca innej marki jak najbardziej jest możliwe, należy jednak sprawdzić wymienione wyżej elementy, aby móc w bezpieczny i kontrolowany sposób korzystać ze swojego sprzętu. Należy zrobić to w uważny sposób a po podłączeniu upewnić się, że wszystko poprawnie działa.